درمان عفونت لثه با دارو

در عفونت لثه مسواک زدن با خمیر دندان فلوراید دار پیشرفت بیماری لثه را کند میکند و ممکن است آن را برطرف کند.نخ دندان کشیدن هر روزه نیز باعث کاهش پلاک و باکتریها میشود.

پژوهشهای اخیر نشان میدهند مسواک زدن و پس از آن شستشوی دهان با دهانشویه کلرهگزیدین یا محلولهای دیگر دهانشویه نتایج بهتری برای درمان عفونت لثه نیز به دست می آورد.

اما علیرغم این مراقبتها ممکن است عفونت لثه برطرف نشود و نیاز به درمان دارویی پیدا کنید. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی اگر پس از جرمگیری دندانها که برای زدودن پلاک و جرم تاج و ریشه دندانها انجام میشود، مصرف شوند باعث تسریع بهبودی لثه و برطرف شدن التهاب آن میشوند. اخیرا مشخص شده است برخی ترکیبات گیاه ینیز ممکن است در برطرف کردن بیماری لثه موثر واقع شوند.

در کسانی که عفونت لثه دارند، داروهای آنتی بیوتیک (چرک خشک کن) نیز تجویز میشود. همچنین دهان شویه های آب نمک (سالین) برای کمک به بهبودی سریعتر بافتها لازم است. دهانشویه پروکسید هیدروژن 3% محلولی است که گاهی برای درمان عفونت لثه موثر می باشد. در صورتی که درد لثه یا دندان داشته باشید، ممکن است از داروهای مسکن موضعی برایتان استفاده شود.

درمان با آنتی بیوتیک ممکن است همراه با عمل جراحی لثه یا پیش و یا پس از آن نیاز باشد. جراحی لثه برای برداشتن بافتهای آسیب دیده و ترمیم لثه انجام میشود تا بیماری لثه را کامل از بین ببرد و جلوی پیشروی آن در استخوان را بگیرد.

داروهای آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت لثه

داروهای آنتی بیوتیک برای مقابله با باکتریها طراحی شده اند. در درمان عفونت لثه حاد نکروزی از آنتی بیوتیک باید استفاده شود.

بیشتر بخوانید در مورد:  آیا کسانی که دیابت دارند میتوانند ایمپلنت دندان بکارند؟

پنی سیلین : در عفونت لثه حاد نکروزی که به پنی سیلین آلرژی ندارند استفاده میشود.

اریترومایسین : برای کسانی که به پنی سیلین آلرژی دارند، به جای آن از اریترومایسین استفاده میشود.

ماینوسایکلین (مینوسایکلین) : به عنوان درمان مکمل در جرمگیری و تسطیح ریشه (روت پلنینگ) جهت کاهش عمق پاکت در کسانی که عفونت پیشرفته لثه دارند به کار گرفته میشود. پاکت به درز بین دندان و لثه پیرامون آن گفته میشود. هنگامی که عمق آن زیاد میشود باکتریها و پلاک در آن جمع شده و عفونت ایجاد میکنند.

داکسی سایکلین : این آنتی بیوتیک سنتز پروتئین را مهار میکند.و از این رو جلوی رشد باکتریها را با اتصال به زیرواحدهای ریبوزومی 30S و احتمالا 50S باکتریهای مستعد میگیرد. با این حال برخی تحقیقات نشان میدهند داکسی سایکلین تقویت فعالیت کلاژنی در مایع شیار لثه ای را بیماران لثه کاهش میدهد. اهمیت بالینی این یافته ها مشخص نیست.

کلیندامایسین : کلیندامایسین جایگزینی برای کسانی است که به پنی سیلین آلرژی دارند . در موارد عفونت شدید یا عفونتهای مقاوم به پنی سیلین بسیار به کار میرود.

درمان عفونت لثه با دارو

داروهای ضد عفونی کننده برای از بین بردن عفونت لثه

داروهای ضد عفونی کننده و گند زدا، جمعیت باکتریها را کاهش میدهند و احتمالا باعث بهبودی سریعتر لثه میشوند.

دهانشویه کلرهگزیدین 0.12% : خاصیت از بین برنده باکتری دارد.

داروهای مسکن که برای از بین بردن درد لثه استفاده میشود

کسانی که عفونت لثه شدید دارند ممکن است به مسکن های قوی نیاز پیدا کنند چون کنترل درد لازم است تا بتوانید درست غذا بجوید ، خوب و کامل مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و عادات بهداشتی خود را حفظ کنید تا بیماری لثه ریشه کن شود.

بیشتر بخوانید در مورد:  پس از شکسته شدن یا افتادن لمینت چه کنیم؟

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی به رفع درد کمک میکنند.

استامینوفن کدئین دار : بیشتر افراد میتوانند به خوبی داروهای ضد درد تخدیری را تحمل کنند. این داروها ممکن است باعث حالت تهوع شدید و استفراغ در کسانی که به این داروها حساسیت دارند، شود.

ایبوپروفن : ایبوپروفن برای برطرف کردن درد و کاهش التهاب لثه استفاده میشود. این دارو در کسان یکه سابقه آسم یا زخمهای گوارشی دارند باید با احتیاط مصرف شود.

داروهای بی حسی موضعی برای بیماری لثه

از آنجایی که از بین بردن درد برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن درست، اهمیت دارد داروهای موضعی ضد درد نیز استفاده میشود.

لیدوکائین موضعی : این دارو معمولا مکمل داروهای مسکن دیگر است . لیدوکائین نفوذ پذیری یونهای سدیم در غشای عصبی را کاهش میدهد. این باعث جلوگیری از قطبش زدایی (دپلاریزیشن) و در نتیجه جلوگیری از انتقال پالسهای عصبی میشود.

اگر علائم عفونت لثه دارید یا عفونت لثه تان بهتر نشده است، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا با درمان به موقع، جلوی آسیبهای بیشتر را بگیرد. عفونت لثه اگر زود درمان شود آسیب ماندگاری بر جای نمیگذارد اما هر چه دیرتر به داد آن برسید، آسیبهای بیشتری وارد شده و درمانهای تهاجمی تری میطلبد.

در عفونت مزمن لثه مسواک زدن با خمیر دندان فلوراید دار پیشرفت بیماری لثه را کند میکند و ممکن است آن را برطرف کند.نخ دندان کشیدن هر روزه نیز باعث کاهش پلاک و باکتریها میشود.

دکتر عزیز گشاده رو

‎متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی،رتبه اول بورد تخصصی
کشور ِ تا کنون بیش از 20.000 کیس موفق ایمپلنت برای هموطنان ایرانی و خارجی انجام داده اند.

بیشتر بخوانید در مورد:  لبخند جذاب،صورت جذاب

با توجه به شرایط منحصر بفرد فک و دندان هر شخص بهتر است از تیم تخصصی دکتر عزیز گشاده رو بهترین راهکار و مشاوره زیبایی را دریافت کنید 09120411399