علائم هشدار دهنده عدم موفقیت ایمپلنت دندان

علائم هشدار دهنده عدم موفقیت درمان ایمپلنت دندان

علائم هشدار دهنده عدم موفقیت ایمپلنت دندان : کاشت ایمپلنت دندان درمان بسیار موفقی است و اگر شرایط لازم برای کاشت ایمپلنت را داشته اید و نکاتی که دندانپزشک گفته رعایت کنید احتمالا تا آخر عمر از آن بهره میبرید.

با این حال احتمال کمی هم وجود دارد که مشکلی پیش بیاید و درمان با شکست مواجه شود. زمانی که مشکلی به وجود می آید و ایمپلنت را به خطر می اندازد معمولا علائمی بروز میکند. ناموفقیت ایمپلنت دندان ممکن است به جراحی یا پس از آن برگردد و یا سالها بعد اتفاق بیفتد.

علائم و نشانه های عدم موفقیت ایمپلنت دندان

درد و ناراحتی شدید از علائم و نشانه های عدم موفقیت ایمپلنت دندان
تصویر : درد و ناراحتی شدید از علائم و نشانه های عدم موفقیت ایمپلنت دندان

درد و ناراحتی شدید

ممکن است در دوره بهبودی پس از جراحی کمی درد یا ناراحتی داشته باشید و این کاملا طبیعی است. اما درد اگر شدید باشد یا به جای این که رو به کاهش برود ، ادامه پیدا کند میتواند نشانگر مشکلی در عدم موفقیت ایمپلنت دندان باشد.

اما از کجا بفهمیم درد ایمپلنت طبیعی است یا نشان دهنده مشکلی در ایمپلنت است؟

در طول نقاهت پس از جراحی ایمپلنت، چند روز اول درد خواهید داشت اما این درد شدید نیست و با مسکن کنترل میشود. اما در مواردی که مسئله جدی است، درد و ناراحتی شدید است و به شکل موجی و ضربانی تجربه میشود. همچنین درد شکست درمان ایمپلنت با گذر چند روز برطرف نمیشود بلکه ادامه پیدا میکند.

در این موارد حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

پسروی لثه در اطراف ایمپلنت دندان از علائم و نشانه های عدم موفقیت ایمپلنت دندان
تصویر : پسروی لثه در اطراف ایمپلنت دندان از علائم و نشانه های عدم موفقیت ایمپلنت دندان

پسروی لثه در اطراف ایمپلنت

دو علت اصلی پسروی لثه اطراف ایمپلنت نامناسب بودن جایگاه ایمپلنت و نامناسب بودن وضعیت لثه و استخوان پیرامون آن است.

بیشتر بخوانید در مورد:  بازسازی لبخند با ترکیبی از درمانهای ایمپلنت و روکش و لمینیت

از کجا بفهمیم لثه از اطراف ایمپلنت پسروی کرده است؟

اولین نشانه آن بلندتر به نظر رسیدن ایمپلنت است. همچنین ممکن است التهاب در اطراف ایمپلنت اتفاق بیفتد.

برای جلوگیری از این اتفاق جراح باید ایمپلنت را در موقعیت و جهت و زاویه درست جایگذاری کند . زاویه ایمپلنت در این امر بسیار مهم است. علاوه بر این باید با بهداشت دهان و داشتن رژیم غذایی مناسب تلاش شود سلامت لثه و دندانها حفظ شود.

سختی جویدن غذا

اگر کار جویدن برایتان سخت شده است ممکن است نشان دهنده عدم موفقیت ایمپلنت باشد.

ایمپلنت درست همانند دندان طبیعی باید عمل کند و نباید هنگام جویدن هیچ مشکلی احساس کنید. هر گونه درد در هنگام جویدن باید بررسی شود.

لقی و جا به جا شدن ایمپلنت

اگر ایمپلنت به درستی جایگذاری شده و جوش خورده باشد حتی نباید وجود آن را حس کنید. هرگز نباید هیچ زمانی احساس کنید یک شی خارجی در دهانتان قرار دارد. اگر ایمپلنت خوب در جای خود ثابت نشده باشد یا ثبات آن از بین رفته باشد، ممکن است حس کنید موقع غذا خوردن یا حرف زدن لق میزند. این ساده ترین نشانه شکست درمان ایمپلنت است.

در مواردی که متوجه لقی یا جا به جایی دندان ایمپلنتی شدید، باید هر چه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر این وضعیت به موقع درمان نشود، در زیبایی و عملکرد آن تاثیر میگذارد.

ورم لثه

ورم خفیف و جزئی پس از جراحی ایمپلنت کاملا طبیعی است و انتظار میرود ظرف چند روز برطرف شود. اگر ورم لثه تان برطرف نشد یا بدتر شد باید علت آن بررسی شود.

بیشتر بخوانید در مورد:  طراحی لبخند دیجیتالی زیبا

اگر لثه خیلی ورم کرده و قرمز باشد میتواند نشان دهنده بروز عفونت باشد. اگر چنین باشد و عفونت درمان نشود ممکن است به بقیه بخشهای دهان گسترش یابد و حتی به جریان خون برسد و مشکلات جدی تری ایجاد نماید.

وقتی عفونت شدت میگیرد، درمان آن سخت شده و درد و ناراحتی زیادی هم تجربه میشود. بنابراین بیهترین کار این است که به محض این که متوجه شدید لثه تان باد کرده و بهبود نمی یابد به دندانپزشک مراجعه کنید.

حرکات میکروسکوپی ایمپلنت

گاهی اوقات ممکن است بلافاصله پس از جایگذاری ایمپلنت، دندان روی آن سوار شود. در این صورت باید مراقب باشید هیچ فشاری بر ایمپلنت وارد نشود چون هنوز ثبات ندارد و باید چند ماه فرصت بدهید تا استخوان به آن جوش بخورد. در این مدت اگر کوچکترین حرکتی بکند درمان با شکست مواجه میشود. عکس اشعه ایکس میتواند حرکت کردن ایمپلنت را آشکار کند.

واکنش آلرژی ناگهانی

ایمپلنت از آلیاژ تیتانیوم ساخته میشود. برخی افراد ممکن است به تیتانیوم آلرژی داشته باشند (اگر چه این اتفاق نادر است). برخی علائم واکنش آلرژی به ایمپلنت عبارتند از کاهش اشتها، ورم اطراف لثه و حس مور مور شدن. واکنش آلرژی ناگهانی یکی از مواردی است که باعث ناموفقیت درمان ایمپلنت میشود.

دندان قروچه

دندان قروچه در بلند مدت به دلیل فشار زیادی که به دندانها و ایمپلنت وارد میکند میتواند منجر به عدم موفقیت درمان ایمپلنت دندان شود. علت دندان قروچه ممکن است استرس و اضطراب، جای خالی دندان و یا ناهمراستایی و کجی دندانها باشد. بیشتر مواقع دندان قروچه در خواب اتفاق می افتد و ممکن است خودتان از آن خبر نداشته باشید.

بیشتر بخوانید در مورد:  اینفوگرافیک نگهداری و بهداشت ایمپلنت های دندانی

اگر زیاد دندانهایتان را به هم میسایید یا فشار میدهید، به دندانپزشک مراجعه کنید تا با برطرف کردن عامل آن و یا ساخت محافظ دهان شبانه جلوی صدمه دیدن دندانهایتان را بگیرد.